Κυριακή, 17 Μαρτίου 2013

Η Google μας βάζει στα γυαλιά

Αν δεν έχετε ακούσει για τα νέα, φουτουριστικά γυαλιά της Google, προσδεθείτε... Ο τρόπος με τον οποίο θα αντλούμε πληροφορίες για το περιβάλλον μας και θα καταγράφουμε αναμνήσεις από αυτό θα λάβει νέα μορφή.

 Οχι στο μακρινό μέλλον, αλλά από φέτος. Το project της Google, με την επωνυμία «Glass», είναι μια από εκείνες τις τεχνολογικές καινοτομίες που απροειδοποίητα και με σχεδόν «επιθετικό» τρόπο διαταράσσουν τα φαινομενικά ήρεμα νερά της καθημερινότητάς μας, όπως τη βιώνουμε ως καταναλωτές προϊόντων τεχνολογίας.


Η σύγχρονη καθημερινότητα, τόσο χάρη στην εξέλιξη των smartphones όσο και χάρη στην ελεύθερη πρόσβαση στην πληροφορία μέσω Διαδικτύου, μας έχει... κολλήσει στην οθόνη του κινητού μας τηλεφώνου. Ειδήσεις, οδηγίες για το πλησιέστερο εστιατόριο, ενημέρωση για τον καιρό, μηνύματα, βίντεο και φωτογραφίες κάθε αδιάφορης ή ξεχωριστής στιγμής. Αλλά και πέρα από τις φορές που αναζητάτε κάποια πληροφορία, τις περισσότερες φορές βιώνετε πολλές συναισθηματικές εμπειρίες μέσα από την οθόνη του smartphone σας. Τα πρώτα βήματα του παιδιού σας, τα γενέθλια του καλύτερου φίλου σας, ένα μαγευτικό ηλιοβασίλεμα στις διακοπές, τη συναυλία του αγαπημένου σας μουσικού...

Η ιδέα
Το ερώτημα της Google ήταν απλό: «Δεν θα ήταν καλύτερα, αντί να ζούμε την καθημερινότητά μας μέσα από την οθόνη του κινητού μας, να τη ζούμε με τα ίδια μας τα μάτια, όπως η φύση επέλεξε;». Και έτσι γεννήθηκε μια ιδέα, που έμελλε να γίνει τελικό προϊόν, με σκοπό την προσαρμογή της τεχνολογίας όσο πιο κοντά γίνεται στις ανθρώπινες αισθήσεις. Το όλο project, που η Google είχε ανακοινώσει περίπου ένα χρόνο πριν, αποτελεί καρπό του μηχανικού Babak Parviz, ο οποίος και συμμετείχε στο Google Χ Lab, μια πρωτοβουλία της Google για την ανάπτυξη νέων και πρωτότυπων προϊόντων. Η όλη ιδέα βρίσκεται σε ανάπτυξη εδώ και τρία χρόνια, συνολικά. Μεταξύ άλλων, σημειώστε πως το ίδιο το Google Χ Lab είναι υπεύθυνο και για project, όπως π.χ. αυτο-οδηγούμενα αυτοκίνητα και δίκτυα τεχνητών νευρώνων.

Σε αντίθεση όμως με τα πολλά, «φανταχτερά» και μάλλον μακρινά project της Google, το «Glass» είναι εκείνο που πήρε το δρόμο της εμπορικής αξιοποίησης. Και αυτό, γιατί βασίζεται σε πολύ απλή λογική. Ο σύγχρονος καταναλωτής δεν προσέχει πλέον αυτό που συμβαίνει μπροστά του, αλλά ασχολείται με τις τεχνικές λεπτομέρειες του κινητού τηλεφώνου, τις οποίες χρειάζεται να ρυθμίσει ή να ελέγξει, για να παράξει το θεμιτό αποτέλεσμα.

Το ίδιο συμβαίνει και με το «βομβαρδισμό» των ειδοποιήσεων από e-mail, Facebook, Twitter και κάθε άλλη σύγχρονη εφαρμογή του είδους. Βγαίνετε για καφέ, για να μιλήσετε με τους φίλους σας, μα το κινητό σας τηλέφωνο σας απασχολεί συνεχώς. Πώς θα μπορούσε να δημιουργηθεί μια νέα περιφερειακή συσκευή που να σας επιτρέπει να λαμβάνετε και να αναζητάτε πληροφορίες και ταυτόχρονα να απαθανατίζετε την κάθε στιγμή, χωρίς να χρειαστεί να βγάλετε το κινητό σας από την τσέπη; Την απάντηση έρχεται να δώσει το «Glass».

Η καθημερινότητα μέσα από το ψηφιακό πρίσμα του «Glass»

Πρόκειται για ένα ζευγάρι γυαλιά που φέρουν μια μικρή οθόνη για την προβολή πληροφοριών, μια κάμερα για τη λήψη φωτογραφιών και βίντεο, καθώς και ένα μικρόφωνο για τις απαραίτητες φωνητικές εντολές.
Επίσης, φέρουν και κύκλωμα GPS και ενώ θα μπορούσαν να φέρουν και ηλεκτρονικά κινητού τηλεφώνου, η Google επέλεξε σοφά να μην προχωρήσει σε αυτό το βήμα, τόσο λόγω ανησυχίας για θέματα υγείας όσο και γιατί, τελικά, δεν είναι αυτός ο σκοπός του προϊόντος.
Η υλοποίηση γυαλιών με interface που προβάλλεται στα μάτια του χρήστη είναι κάτι που έχουμε δει αρκετά χρόνια τώρα και συνεχώς ξεπηδούν παρόμοιες ιδέες από διάφορες εταιρείες και επιστημονικές ομάδες. Αυτό όμως που δεν έχουμε δει, είναι ένα τελικό προϊόν που μπορεί κανείς να αγοράσει και, μάλιστα, υλοποιημένο από μια κορυφαία εταιρεία έρευνας και ανάπτυξης.
Με άλλη ματιά
Τα γυαλιά της Google επικοινωνούν με το κινητό σας τηλέφωνο μέσω Bluetooth και αξιοποιούν τις διαδικτυακές τεχνολογίες του αμερικανικού κολοσσού, για να προσφέρουν μια σειρά από υπηρεσίες και ευκολίες. Αυτές περιλαμβάνουν ροή πληροφοριών από τα κοινωνικά δίκτυα, λήψη και ανάγνωση μηνυμάτων, καθώς και αναζήτηση μέσω φωνητικών εντολών.
Η ενσωματωμένη κάμερα είναι βελτιστοποιημένη για τη λήψη βίντεο και φωτογραφιών υψηλής ανάλυσης, με βάση το οπτικό σας πεδίο. Ετσι, ό,τι βλέπετε μέσα από τα μάτια σας θα γίνεται ένα ρεαλιστικό ψηφιακό αρχείο.
Πώς λειτουργεί
Το «Glass» αποτελείται από ένα λιτό, εύκαμπτο σκελετό, κατασκευασμένο από μέταλλο υψηλής ποιότητας. Επάνω σε αυτόν κουμπώνει και το ουσιαστικό κομμάτι του προϊόντος. Πρόκειται για ένα κομψό, ενιαίο κομμάτι από μαλακό πλαστικό, το οποίο τοποθετεί μια πρισματική οθόνη λίγο πιο ψηλά από το ένα μάτι σας και περιέχει όλα τα άλλα ηλεκτρονικά μέρη. Στο πίσω μέρος (πίσω από το αυτί) υπάρχει ένα μικρό αντίβαρο για καλύτερη στήριξη, ενώ στην εξωτερική πλευρά υπάρχει μια μικρή επιφάνεια αφής.
Το προϊόν αποπνέει αέρα από το μέλλον και ταυτόχρονα κάτι προσιτό και κομψό από το σήμερα. Ισορροπεί μεταξύ όμορφου αξεσουάρ και gadget, που όποιος το προσέξει, όμως, αναπόφευκτα θα το σχολιάσει. Τα γυαλιά είναι πλήρως διαδραστικά και παρουσιάζουν ένα «στρώμα» πληροφορίας για κάθε τι που θα ζητήσετε. Αρκεί να εστιάσετε στην οθόνη και θα το δείτε. Για παράδειγμα, καθώς περπατάτε στο κέντρο της πόλης, θα μπορείτε με μια φωνητική εντολή να αναζητήσετε κάποιο κοντινό σημείο ενδιαφέροντος. Τα γυαλιά θα σας παρουσιάσουν μια λίστα από πιθανές επιλογές και αφού επιλέξετε, θα φέρουν στην οθόνη και τον αντίστοιχο χάρτη, για να μεταβείτε προς το σημείο ενδιαφέροντος.
Βλέπετε κάτι που σας τραβάει το βλέμμα; Κατεβαίνετε με το ποδήλατό σας μια απότομη πλαγιά και θέλετε να καταγράψετε το κατόρθωμά σας; Με μια απλή φωνητική εντολή, μπορείτε να τραβήξετε φωτογραφία ή ένα βίντεο μικρού μήκους. Ψάχνετε για οτιδήποτε στο Google ή θέλετε να μάθετε τι είναι αυτό που κοιτάτε; Απλά ρωτήστε το «Glass»! Για παράδειγμα, «βρες μου φωτογραφίες από Βραζιλία» ή, καθώς βλέπετε ένα μνημείο, ρωτήστε «τι είναι αυτό που κοιτάζω;». Το «Glass» θα φέρει επί της οθόνης του τη σωστή απάντηση. Το ίδιο ισχύει και για την αποστολή μηνυμάτων. Με απλές φωνητικές εντολές, μπορείτε να στείλετε μηνύματα κειμένου στις επαφές σας, με ή χωρίς φωτογραφίες και βίντεο. Οι πρώτες δοκιμές, που έχουν ήδη γίνει στο εξωτερικό, είναι τουλάχιστον εντυπωσιακές!
Για κάθε χρήση
Για να καταλάβετε ακόμη καλύτερα την εμπειρία που θα έχει ο χρήστης του τελικού προϊόντος, δείτε το σχετικό βίντεο μέσω CLIC2C, που περιλαμβάνεται στο παρόν άρθρο. Σημειώστε επίσης πως τα «Glass» μπορούν να φέρουν και διορθωτικούς οπτικούς φακούς, αλλά και αντιηλιακούς. Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες, θα διατίθενται σε συνεργασία με κάποιους μεγάλους οίκους οπτικών, για να δημιουργήσετε το δικό σας μοναδικό ζευγάρι που θα μπορείτε να φοράτε όλη την ημέρα.

Ορατά και τα προσωπικά δεδομένα

Την ώρα που διαβάζετε αυτές τις γραμμές, ένα μπαρ στις ΗΠΑ έχει κιόλας εκδώσει απαγορευτική προειδοποίηση σχετικά με τη χρήση των γυαλιών της Google εντός των χώρων του.
Προτού καν φτάσει στις προθήκες των καταστημάτων, το Google «Glass» έρχεται αντιμέτωπο με εύλογες ενστάσεις όσον αφορά την παραβίαση προσωπικών δεδομένων Προτού καν φτάσει στις προθήκες των καταστημάτων, το Google «Glass» έρχεται αντιμέτωπο με εύλογες ενστάσεις όσον αφορά την παραβίαση προσωπικών δεδομένων Και αυτό, γιατί επιθυμεί να τονίσει το σεβασμό στην κάθε ιδιωτική στιγμή των πελατών του, ειδικά αν αυτοί οι πελάτες προέρχονται από τον κόσμο των (λιγότερο ή περισσότερο) διασήμων... Βλέπετε, καλώς ή κακώς, η δυνατότητα βιντεοσκόπησης και φωτογράφησης του «Glass»» ανά πάσα στιγμή έχει εγείρει σημαντικά ερωτήματα ως προς την παραβίαση των προσωπικών δεδομένων.
Μπορεί κάλλιστα να αποτελέσει εργαλείο κακόβουλης παρακολούθησης και καταγραφής οποιουδήποτε πολίτη, στα χέρια επιτηδείων. Μάλιστα, υπάρχουν αναφορές που θέλουν να δημιουργούνται κρατικές νομοθεσίες εναντίον τους, σε κάποιες χώρες -όπως συνέβη και με το αυτοκίνητο της Google, που αναλαμβάνει τη δημιουργία των χαρτών τρισδιάστατης περιήγησης Google Street View. Οπως και να έχει και πάντα εκτός απροόπτου, το Google Glass θα διατίθεται από το τέλος του 2013, με αρχική τιμή ίσως κάτω από 1.000 δολάρια.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου