Δευτέρα, 11 Μαρτίου 2013

ΤΟ ΝΑΥΑΓΙΟ ΤΗΣ ΕΡΤ

Με «τιτανικό» που κατευθύνεται ακυβέρνητος πρόσω ολοταχώς στα βράχια μοιάζει πλέον η ΕΡΤ, καθώς μια κατώτερη των περιστάσεων, ανύπαρκτη διοίκηση όχι μόνο οδηγεί τη Δημόσια Ραδιοτηλεόραση στην απαξίωση, αλλά σπαταλά προς όφελος «ημετέρων» δεκάδες εκατομμύρια ευρώ που προσφέρει από το υστέρημά του ο ελληνικός λαός.

Την ώρα που η κυβέρνηση αναζητά τρόπους αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, δεν δικαιολογείται πια η αδράνεια και των τριών κομμάτων της κυβέρνησης, που οδηγεί στην κατάρρευση μια σημαντική δημόσια επιχείρηση, όπως η ΕΡΤ.

Εχοντας στη διάθεσή της έναν πραγματικά κολοσσιαίο προϋπολογισμό για τα σημερινά δεδομένα που φθάνει τα 235 εκατομμύρια ευρώ, η ΕΡΤ θα έπρεπε να πρωταγωνιστεί στο τηλεοπτικό, ψυχαγωγικό και ενημερωτικό σκηνικό, να επιτελεί το κοινωνικό και το εθνικό έργο της και όχι να απαξιώνεται στις τελευταίες θέσεις της τηλεθέασης, πετώντας εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ σε εκπομπές-αρπαχτές για το βόλεμα των «ημετέρων».

Την ιδία στιγμή οι εργαζόμενοι (γιατί υπάρχουν και αυτοί) παρακολουθούν άναυδοι τη διάλυση: την ΕΡΤ για πρώτη φορά στην ιστορία της να μην έχει δυνατότητα να καταβάλει δεδουλευμένα (υπερωρίες και αποζημίωση κυριακάτικης απασχόλησης), την ώρα που με μπαράζ αποφάσεων της διοίκησης ανατίθενται με τρόπο σκανδαλώδη εξωτερικές και μεικτές παραγωγές, αμφιβόλου ποιότητας και ανύπαρκτης εμπορικότητας.

Οι εργαζόμενοι, κυρίως οι δημοσιογράφοι, έχουν ξεκινήσει απεργιακές κινητοποιήσεις, οι οποίες μετά τον μετωπικό αγώνα της ΕΣΗΕΑ (που εξάντλησε την επαναστατικότητά της στην ΕΡΤ) και σε έναν εκρηκτικό συνδυασμό με την πιο άχρηστη διοίκηση που πέρασε ποτέ από τη Μεσογείων, τελικά απαξιώνουν περισσότερο την εικόνα της Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης, απονομιμοποιουν την υποχρεωτική καταβολή του Τέλους και απομακρύνουν και τους τελευταίους τηλεθεατές από τις συχνότητες της ΕΡΤ.

Ο θάνατος της ενημέρωσης
Με τη λογική του «δύο μέτρα και δύο σταθμά», η διοίκηση της ΕΡΤ δέχεται αδιαμαρτύρητα το ψαλίδισμα του προϋπολογισμού κατά 30%, καταπίνει... αμάσητη τη συρρίκνωση του εξοδολόγιου για την Ενημέρωση -που συνιστά και το μοναδικό της βαρύ πυροβολικό του προγράμματος- προκειμένου να συνεχιστεί ο χορός των εκατομμυρίων ευρώ σε εξωτερικές παραγωγές, σε «μεικτές εκπομπές», όπως βαπτίζονται όσα εσωτερικά πρότζεκτ αναζητούν την εξωτερική συνεργασία των «εκλεκτών» του διευθυντηρίου και να συνεχίσουν να πίνουν στην «Υγειά μας» κάθε Σαββατόβραδο σπαταλώντας 30.000 ευρώ τη φορά, για να εμπεδώσουμε τα ζεϊμπέκικα και τις δημόσιες σχέσεις του Σπύρου Παπαδόπουλου.

Η σπατάλη είναι πρωτοφανής σε σχέση με το παραγόμενο αποτέλεσμα, αν συγκριθούν τα μεγέθη της ΕΡΤ με αυτά των μεγάλων ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών, τα οποία σε δύσκολες συνθήκες παραμένουν στον ανταγωνισμό και διατηρούν την επαφή τους με το τηλεοπτικό κοινό, προσφέροντας ενημέρωση και ψυχαγωγικό πρόγραμμα που απευθύνεται στους πολλούς. Τη στιγμή που η γνωστή «διοίκηση» της ΕΡΤ (Νίκος Σιμός, Αιμίλιος Λιάτσος και λοιποί) έπαιζαν με τα εκατομμύρια που εισπράττει η ΕΡΤ, τα ιδιωτικά κανάλια πασχίζουν να επιβιώσουν στην αρένα της αγοράς με τη διαφημιστική δαπάνη να έχει πέσει στο 1/3 από το 2008.

Αποσπώντας με τα τρία κανάλια (ΝΕΤ, ΕΤ1 και ΕΤ3) τηλεθέαση συνολικά 10% και λαμβάνοντας υπόψη τη δεδομένη χρηματοδότηση από το Τέλος, είναι δραματική η σύγκριση με τις επιδόσεις των ιδιωτικών καναλιών, π.χ. με το Mega. Το κανάλι, που έχει διπλασία τηλεθέαση (22%) και που προσπαθεί να ισορροπήσει τα οικονομικά του με οικονομίες κλίμακας, περικοπές δαπανών και με αγώνα δρόμου για άντληση διαφημιστικών εσόδων, αντιμετωπίζει ζημίες 15,6 εκατ. ευρώ (9μηνο 2012) και τζίρο 64,4 εκατ. ευρώ, μειωμένο κατά 10 εκατ. ευρώ, που επιχειρήθηκε να ισοσκελιστεί με αύξηση μετοχικού κεφαλαίου και ισόποσο δανεισμό.

Την ώρα που η «αθέατη» αλλά... γενναιόδωρη διοίκηση της ΕΡΤ ρίχνει 22 εκατ. ευρώ για πρόγραμμα, το Mega περιέκοψε κατά 20% το κόστος προγράμματος και τις αμοιβές μεσοσταθμικά κατά 40%, περιορίζοντας το μπάτζετ σε 40 εκατ. ευρώ και με έξοδα διοικητικής λειτουργίας συμπιεσμένα στα 4,2 εκατ. ευρώ.
Αντίστοιχες οικονομίες κάνει ο ΑΝΤ1 μειώνοντας το μπάτζετ του, όπως π.χ. του εντελώς κερδοφόρου «Dancing With The Stars», το οποίο από 120.000 ευρώ που κόστιζε το 2012, φέτος έπεσε στα 80.000.
Ενδεικτικό της ελαφρότητας (εάν πρόκειται μόνο περί αυτού) με την οποία μοιράζει το δημόσιο χρήμα η «παρέα» του Ραδιομεγάρου είναι οι συγκρίσεις των life style εκπομπών τις οποίες πρακτικά «χτυπά» η εκπομπή «Μεσογείων 136» της Ανθής Σαλαγκούδη.
Για παράδειγμα, το «Πρωινό mou» στο Mega παρακολουθούν καθημερινά περισσότεροι από 400.000 τηλεθεατές, τηλεθέαση που επιφέρει έσοδα από χορηγίες και διαφημίσεις, ενώ ιδιαίτερα φθηνή παραγωγή είναι και το «F-Τhis» της Σταματίνας Τσιμτσιλή στον ΑΝΤ1 που τουλάχιστον παρακολουθείται από 100.000 θεατές.

Το «Μεσογείων 136» στοιχίζει 1 εκατ. ευρώ ετησίως και αποδείχθηκε τελικά ένα αμφιλεγόμενης αναγκαιότητας και ποιότητας πρόγραμμα που συντηρεί τη «γαλάζια» πολιτευτή με τον διόλου ευκαταφρόνητο μισθό των 3.500 ευρώ τον μήνα, ενώ η εκπομπή στοιχίζει 3.200 ευρώ ανά επεισόδιο (πολύ περισσότερα από το κόστος του). Το χειρότερο; Η προετοιμασία του «136» έχει ήδη απορροφήσει μέχρι στιγμής 27.000 ευρώ για τους τρεις μήνες που η Ανθή Σαλαγκούδη έκανε... μαθήματα ορθοφωνίας εκτός οθόνης με άλλοθι τις ενστάσεις της επιτροπής κοστολογίου.

Ταυτόχρονα, και ο τομέας ειδήσεων παραμένει απαξιωμένος χωρίς επαρκή στελέχωση, αφού η κυβέρνηση δεν είναι σε θέση να ανανεώσει τις συμβάσεις και ο διευθυντής ειδήσεων Βασίλης Θωμόπουλος λειτουργεί ως... αρχισυντάκτης περιμένοντας τις εξελίξεις. Η ΕΡΤ των 600 δημοσιογράφων πανελλαδικώς δεν έχει στη διάθεση των πρωινών ενημερωτικών εκπομπών της ΝΕΤ περισσότερους από τρεις ελεύθερους ρεπόρτερ, καθώς οι «ημέτεροι» φρόντισαν να τακτοποιηθούν με θέσεις ευθύνης ή θέσεις συντονιστή ή ακόμη καλυτέρα ως παρουσιαστές εκπομπών. Αποτέλεσμα είναι η ΕΡΤ να μην μπορεί να επωφεληθεί καν από την εργασία των δημοσιογράφων τους οποίους πληρώνουν ξεχωριστά οι εκπομπές, μεικτές ή εξωτερικές παραγωγές.

Για τις ανάγκες του ψυχαγωγικού, επιμορφωτικού, πολιτιστικού προγράμματος προβλέπεται κονδύλι ύψους 21,8 εκατ. ευρώ, ενώ η τακτική μισθοδοσία θα ανέλθει το 2013 στα 86,7 εκατ. ευρώ και το κόστος για τους συμβασιούχους στα 7 εκατ. ευρώ. Τέλος, προβλέπεται κονδύλι ύψους 8 εκατ. ευρώ για πρόσθετες αποδοχές.

Χαριστική βολή η ηρωική «έξοδος»
Και όλα αυτά σε μια ΕΡΤ που καταρρέει, με τον Νίκο Σίμο, διευθύνοντα σύμβουλο έως την περασμένη Δευτέρα, να υποβάλλει -νύχτα- την παραίτησή του ενόσω ο πρωθυπουργός (που τον επέλεξε) απουσίαζε στην Τουρκία. Πραγματοποιώντας όψιμη και πάντως αδικαιολόγητη και επικίνδυνη -για τη συγκυρία- ηρωική έξοδο, αφού έκανε δεκάδες χατίρια σε «γαλάζια» στελέχη, τα βρόντηξε υποτίθεται για τις μεθοδεύσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΔΗΜΑΡ για την τοποθέτηση του Γ. Μπράμου στη θέση του διευθυντή Τηλεόρασης. Με τις άτσαλες αυτές κινήσεις προκάλεσε τη δυσαρέσκεια του ίδιου του πρωθυπουργού που φυσικά δεν τον δέχθηκε στο Μαξίμου για εξηγήσεις, ενώ πολλαπλασίασε (με την ευγενική? χορηγία και συμβολή του Αιμίλιου Λιάτσου) τις συνέπειες του χάους που θα επιχειρήσει να μετριάσει αναπληρώνοντάς τον ο πρόεδρος του ΔΣ, Ν. Τέλλης.

Οποια λύση και να βρεθεί πάντως, θα είναι μεσοβέζικη, μια και ολοκληρώνεται οσονούπω η επεξεργασία του νέου οργανογράμματος της εταιρείας, στην οποία οι Γενικές Διευθύνσεις Προγράμματος, Ενημέρωσης, Ραδιοφωνίας ενοποιούνται σε μία Γενική Διεύθυνση-μαμούθ, η οποία προορίζεται -κατά πληροφορίες- για τον νυν γενικό διευθυντή Ενημέρωσης Αιμίλιο Λιάτσο. Σε μια τέτοια περίπτωση, ο νέος γενικός Προγράμματος Γ. Μπράμος θα υποβιβαστεί σε διευθυντή.
Σημαντική παράμετρος είναι η προώθηση κατάργησης της διοικητικής αυτονομίας της ΕΡΤ3, με τη μετατροπή της σε απλή Γενική Διεύθυνση στη μητρική εταιρεία. Προβλέπονται ακόμη δύο Γενικές Διευθύνσεις, των Τεχνικών Υπηρεσιών και του Διοικητικού Προσωπικού, που θα συμπληρώνουν τη διοικητική πυραμίδα της ΕΡΤ.

Το ένα μετά το άλλο «σκάνε» τα σκάνδαλα
Μέχρι να αποκαλυφθούν όλα τα σκάνδαλα στην ΕΡΤ, συνεχίζουν τα οριακής νομιμότητας και ηθικής τρικ που έχουν επινοήσει οι ιθύνοντες: Μοιράζουν έξτρα χρήματα, έχοντας εγκαταστήσει 20 περίπου «δικούς τους» σε ανάλογες, μη θεσμοθετημένες θέσεις. Το ενδιαφέρον στοιχείο είναι το επίδομα που χορηγείται, το οποίο ανέρχεται σε 730 ευρώ για επίλεκτους «γαλάζιους ημέτερους», από τη δεξαμενή των υποστηρικτών της ΝΔ. Παράλληλα, συνεχίζεται και το «πάρτι» των πολυτελών εξωτερικών παραγωγών. Ηδη βρίσκεται στα σκαριά η παραγωγή δύο εβδομαδιαίων παραγωγών αξίας 580.000 ευρώ για τρεις μόνο μήνες.

Συγκεκριμένα, για τις εκπομπές-προτάσεις της Γενικής Διεύθυνσης Ενημέρωσης «Δικαιοσύνη TV» και «Ellines.com» (από 12 επεισόδια η κάθε μία), η ΕΡΤ προτίθεται να δαπανήσει, σύμφωνα με την εισήγηση της Επιτροπής Κοστολογίου που αναμένει την έγκριση του ΔΣ, 301.000 ευρώ και 280.000 ευρώ αντίστοιχα, συν ΦΠΑ. Σύμφωνα με την πρόταση, για την εκπομπή «Ellines.com» προβλέπονται έξοδα εκτός έδρας, διαμονής, διατροφής κ.λπ. ύψους 73.000 ευρώ. Στις ίδιες προτάσεις προβλέπονται επίσης ποσά για «εργοδοτικές εισφορές», σύμφωνα με θεωρημένες μισθοδοτικές καταστάσεις, αξίας 24.900 ευρώ για το «Ellines.com» και άλλα 24.470 ευρώ για το «Δικαιοσύνη TV», την ίδια ώρα που η διοίκηση έχει οδηγήσει στην ανεργία 62 συμβασιούχους ορισμένου χρόνου, αρνούμενη να ανανεώσει τις συμβάσεις τους.

Είναι χαρακτηριστικό ότι για την εκπομπή «Δικαιοσύνη TV» προβλέπονται ανά επεισόδιο: για διατροφή συνεργείου 300 ευρώ, για πάρκινγκ, ταξί, καύσιμα 300 ευρώ, υλικά tape 200 ευρώ, αναλώσιμα, κινητά τηλέφωνα, γραφική ύλη κ.λπ. 500 ευρώ, αποστολές εκτός Αθηνών 1.000 ευρώ -εκτός των βάσει παραστατικών 2.000 ευρώ ανά εκπομπή- κατασκευή ντεκόρ, επίπλων, οθόνες 1.250 ευρώ. Η δημοσιογραφική ομάδα (7 άτομα) μαζί με τον σκηνοθέτη και το νομικό team κοστίζουν 4.200 ευρώ ανά εκπομπή, πλέον ΦΠΑ, ενώ το... συνεργείο 12 ατόμων 3.195 ευρώ, πλέον ΦΠΑ.

Δουλεύει ο μπαμπάς, πληρώνεται ο γιος
Το καλύτερο το αφήνουμε για το τέλος. Η ΕΡΤ πληρώνει τον γιο, αλλά δουλεύει ο συνταξιούχος πατέρας τού... εντελώς τυχαία φίλου του γενικού διευθυντή ειδήσεων της ΕΡΤ, Αιμίλιου Λιάτσου. Η επίμαχη εκπομπή «Επτά» δεν απαιτεί καμιά ιδιαίτερη τεχνική υποστήριξη, που να επέβαλλε την εξωτερική παραγωγή. Τόσο οι παρουσιάστριές της, Βάλια Πετούρη και Αννα Παπασωτηρίου, όσο και ο σκηνοθέτης, Γιώργος Καλοφωλιάς, είναι μόνιμοι υπάλληλοι της ΕΡΤ. Το στούντιο, όπως και το τηλεοπτικό υλικό που προβάλλεται, διατίθενται επίσης από την ΕΡΤ. Ωστόσο, η Διεύθυνση Ενημέρωσης αποφάσισε να γίνει μεικτή παραγωγή (συνεργασία ΕΡΤ - ιδιώτη).
Ο λόγος προφανής: Για να προσληφθούν «ημέτεροι». Και σαν να μην έφθανε αυτό, η Γενική Διεύθυνση προχώρησε και σε πλαστοπροσωπία: Προσέλαβε, μέσω του ιδιώτη συμπαραγωγού, τον Πέρη Χαλάτση ως αρχισυντάκτη της εκπομπής.

Ο εν λόγω δημοσιογράφος στήνει την εκπομπή, επιμελείται τα ρεπορτάζ, συνεννοείται με τους ρεπόρτερ και τους παρουσιαστές και έχει το γενικό πρόσταγμα στο κοντρόλ. Ωστόσο, πρόκειται για «βετεράνο» που σημαίνει ότι αν υπέγραφε σύμβαση θα έπρεπε να παίρνει μειωμένη σύνταξη, όπως προβλέπει ο νόμος. Για να ξεπεραστεί αυτό, ο ίδιος κάνει τη δουλειά, αλλά πληρώνεται και φαίνεται επισήμως ως αρχισυντάκτης της εκπομπής ο νεαρός γιος του, Δημήτρης Χαλάτσης.
Ενα ερώτημα, βεβαίως, που πρέπει να απαντηθεί είναι εάν οι υπάλληλοι της ΕΡΤ που συμμετέχουν στη συγκεκριμένη εκπομπή αμείβονται και από την εταιρεία παραγωγής και ταυτόχρονα πληρώνονται υπερωριακή ή κυριακάτικη εργασία (για τις ανάγκες της εκπομπής) από την ίδια την ΕΡΤ.
Τέλος, θα περίμενε κανείς στις αποφάσεις αυτές του γενικού διευθυντή Ενημέρωσης να αντιταχθεί ο διευθυντής Ενημερωτικών Εκπομπών, Φώτης Καφαράκης. Ομως, και αυτό διευθετήθηκε. Προσελήφθη στην ίδια εκπομπή ως ρεπόρτερ -και πάλι μέσω του ιδιώτη συμπαραγωγού- η σύζυγός του, Τάνια Μαρκουτσά. Περισσότερα ΕΡΤικά σημεία και τέρατα προσεχώς...

Το «πάρτι» με τους ΠΕΘ
Μια στρατιά ειδικών συμβούλων και Προσωπικού Ειδικών Θέσεων (ΠΕΘ) έχει αναλάβει καθήκοντα στο Ραδιομέγαρο, απολαμβάνοντας συμβάσεις... XXL που ξεκινούν στη χειρότερη από 2.500 ευρώ και φτάνουν μέχρι και τις 4.000 ευρώ. Οι προσλήψεις ξεκίνησαν τον περασμένο Σεπτέμβριο, ενώ όλοι μαζί, ειδικοί σύμβουλοι και ΠΕΘ, φτάνουν τους 30, με το κόστος να υπερβαίνει ετησίως το 1 εκατ. ευρώ. Στη σχετική λίστα φιγουράρουν ονόματα όπως αυτό της Ανθής Σαλαγκούδη, αλλά και του διευθυντή ειδήσεων Βασίλη Θωμόπουλου. Πρόκειται στην πλειονότητά τους για δημοσιογράφους αλλά και για δύο σκηνοθέτες, ενώ περιλαμβάνεται ένας γυμναστής και ένας... ασφαλιστικός σύμβουλος.
Από κοντά και σε δεσπόζουσα θέση η γαλάζια πολιτεύτρια εξ Ευβοίας ορμώμενη, Ματίνα Ρέτσα, υποψήφια βουλευτής με τη ΝΔ και διατελέσασα μέχρι και πρόεδρος της ποδοσφαιρικής ομάδας Α.Ο. Κριεζών. Αν και εισπράττει μηνιαίως 3.000 ευρώ και ενώ έχει προσληφθεί ως σύμβουλος του διευθύνοντος συμβούλου, δεν επισκέπτεται τακτικά το Ραδιομέγαρο, μια και έχει αποσπαστεί στο γραφείο του Σίμου Κεδίκογλου, φίλου και συντοπίτη της. Τα σχόλια που ακολούθησαν την πρόσληψή της ήταν «τοξικά», αφού η προϋπηρεσία της περιοριζόταν σε ευβοϊκό Ρ/Σ, στον Flash FM και στον Sunny TV, με κορυφαία στιγμή την ενασχόλησή της με δική της διαφημιστική εταιρεία. Πρόσφατα η κ. Ρέτσα, αξιοποιώντας τη θέση της, είχε την τύχη να γνωρίσει τις ομορφιές του... Κατάρ, ακολουθώντας την αποστολή για το ταξίδι του Ελληνα πρωθυπουργού, δείγμα ότι οι προσβάσεις της στο «γαλάζιο» περιβάλλον παραμένουν άριστες παρά τα όποια σχόλια...
  • 93,7 εκ. € έχουν προϋπολογισθεί για τη μισθοδοσία των υπαλλήλων το 2013 (86,7 για τους τακτικούς και 7 εκατ. για τους συμβασιούχους)

ΚΩΣΤΑΣ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου