Τα τελευταία χρόνια γίνονται συνεχώς έρευνες για την επίδραση που έχει η
ενασχόληση με τα λεγόμενα «κοινωνικά δίκτυα» στους χρήστες τους. Η
τελευταία έγινε από ειδικούς στις ΗΠΑ οι οποίοι υποστηρίζουν ότι η
ενασχόληση με το Facebook ή το Twitter επιδρά στον ψυχισμό των χρηστών,
και μάλιστα άμεσα..
Οι συνέπειες
Ειδικοί του Πανεπιστημίου του Πίτσμπουργκ και του Πανεπιστημίου Κολούμπια παρακολούθησαν χίλιους χρήστες του Facebook. Διαπίστωσαν ότι μόλις πέντε λεπτά ενασχόλησης με το Facebook είναι αρκετά για να επιδράσουν ψυχικά στον χρήστη.
Σύμφωνα με τους ερευνητές αρκούν πέντε λεπτά παραμονής στο δημοφιλές κοινωνικό δίκτυο για να εκτοξευθούν ο εγωισμός αλλά και το επίπεδο αυθορμητισμού ενός χρήστη. Οι ερευνητές εκτιμούν ότι αυτή η απότομη αλλαγή διάθεσης μπορεί να κάνει τον χρήστη να χάσει τον έλεγχο σε διάφορα επίπεδα. Μπορεί ο χρήστης να εμφανίσει επιθετικές ή ακόμη και βίαιες συμπεριφορές. Είναι πιθανό να τον κάνει να τρώει περισσότερο και μάλιστα παχυντικές τροφές. Μπορεί επίσης να τον οδηγήσει σε παράτολμες οικονομικά αποφάσεις με αποτέλεσμα να χάσει πολλά χρήματα.
Οι αιτίες
Είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζονται ευρήματα σύμφωνα με τα οποία η ενασχόληση με τα κοινωνικά δίκτυα μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια του ελέγχου ενός ατόμου. Σύμφωνα με τους ερευνητές βασική αιτία για την τόσο γρήγορη και δραστική επίδραση των κοινωνικών δικτύων στον ψυχισμό ενός χρήστη είναι το γεγονός ότι η επικοινωνία είναι απρόσωπη. Οπως υποστηρίζουν, όταν επικοινωνούν δύο άτομα πρόσωπο με πρόσωπο υπάρχουν διάφοροι κοινωνικοί και άλλοι κανόνες οι οποίοι εμποδίζουν συνήθως την άμεση και έντονη αλλαγή της ψυχικής τους κατάστασης.
Οταν όμως η επικοινωνία είναι απρόσωπη και γίνεται ηλεκτρονικά όλοι αυτοί κανόνες «αδυνατίζουν» όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν οι ερευνητές. Οι χρήστες τείνουν στο να παρουσιάζουν μόνο τα θετικά σημεία του εαυτού τους με τον βαθμό θετικότητας να αυξάνεται από τα υποστηρικτικά μηνύματα και γενικά την αποδοχή των άλλων χρηστών με τους οποίους επικοινωνούνί. Ετσι αυξάνεται η αυτοεκτίμηση του χρήστη σε βαθμό τέτοιο ώστε να μειώνονται πολύ οι προσωπικές του άμυνες και να χάνει τον έλεγχο αναπτύσσοντας επικίνδυνες για τον ίδιο και τους άλλους συμπεριφορές.
Οι συνέπειες
Ειδικοί του Πανεπιστημίου του Πίτσμπουργκ και του Πανεπιστημίου Κολούμπια παρακολούθησαν χίλιους χρήστες του Facebook. Διαπίστωσαν ότι μόλις πέντε λεπτά ενασχόλησης με το Facebook είναι αρκετά για να επιδράσουν ψυχικά στον χρήστη.
Σύμφωνα με τους ερευνητές αρκούν πέντε λεπτά παραμονής στο δημοφιλές κοινωνικό δίκτυο για να εκτοξευθούν ο εγωισμός αλλά και το επίπεδο αυθορμητισμού ενός χρήστη. Οι ερευνητές εκτιμούν ότι αυτή η απότομη αλλαγή διάθεσης μπορεί να κάνει τον χρήστη να χάσει τον έλεγχο σε διάφορα επίπεδα. Μπορεί ο χρήστης να εμφανίσει επιθετικές ή ακόμη και βίαιες συμπεριφορές. Είναι πιθανό να τον κάνει να τρώει περισσότερο και μάλιστα παχυντικές τροφές. Μπορεί επίσης να τον οδηγήσει σε παράτολμες οικονομικά αποφάσεις με αποτέλεσμα να χάσει πολλά χρήματα.
Οι αιτίες
Είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζονται ευρήματα σύμφωνα με τα οποία η ενασχόληση με τα κοινωνικά δίκτυα μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια του ελέγχου ενός ατόμου. Σύμφωνα με τους ερευνητές βασική αιτία για την τόσο γρήγορη και δραστική επίδραση των κοινωνικών δικτύων στον ψυχισμό ενός χρήστη είναι το γεγονός ότι η επικοινωνία είναι απρόσωπη. Οπως υποστηρίζουν, όταν επικοινωνούν δύο άτομα πρόσωπο με πρόσωπο υπάρχουν διάφοροι κοινωνικοί και άλλοι κανόνες οι οποίοι εμποδίζουν συνήθως την άμεση και έντονη αλλαγή της ψυχικής τους κατάστασης.
Οταν όμως η επικοινωνία είναι απρόσωπη και γίνεται ηλεκτρονικά όλοι αυτοί κανόνες «αδυνατίζουν» όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν οι ερευνητές. Οι χρήστες τείνουν στο να παρουσιάζουν μόνο τα θετικά σημεία του εαυτού τους με τον βαθμό θετικότητας να αυξάνεται από τα υποστηρικτικά μηνύματα και γενικά την αποδοχή των άλλων χρηστών με τους οποίους επικοινωνούνί. Ετσι αυξάνεται η αυτοεκτίμηση του χρήστη σε βαθμό τέτοιο ώστε να μειώνονται πολύ οι προσωπικές του άμυνες και να χάνει τον έλεγχο αναπτύσσοντας επικίνδυνες για τον ίδιο και τους άλλους συμπεριφορές.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου